Використання арт-терапевтичних технік
у роботі з кризовими станами, агресією, тривогою, страхом
у роботі з кризовими станами, агресією, тривогою, страхом
•
Кризовий стан –це психічний (психологічний) стан
людини, яка раптово пережила суб’єктивно значущу і важку психічну травму, або
перебуває під загрозою виникнення психотравмуючої ситуації (Амбрумова А. Г.,
Полєєв А. М.).
•
На даний
момент існують різні моделі психологічної допомоги у кризових станах, головне
завдання яких – швидко подолати гострі переживання, полегшити емоційний стан
людини, знизити негативну дію травматичної події (шляхом допомоги у виразі
сильних негативних емоцій з наступною їх трансформацією) і вийти на
конструктивне вирішення кризової ситуації.
• Арт-терапія - (лат. art – мистецтво, грец. therapeia – лікування) – лікування мистецтвом;
• методика лікування і розвитку особистості за допомогою
художньої творчості;
• напрямок у психотерапії і психологічній корекції, який
заснований на мистецтві і творчості.
• Арт-терапія - це напрямок психотерапії, який використовує різні засоби мистецтва
для гармонізації емоційного стану особистості, для вирішення внутрішніх і
міжособистісних конфліктів, для пошуку внутрішніх ресурсів засобами творчої
активності людини.
• це один з основних напрямків сучасної психотерапії, який
передбачає використання засобів мистецтва для встановлення психотерапевтичних
відносин терапевта з клієнтом.
• Дитяча арт-терапія -
це сучасний напрямок арт-терапії, який передбачає використання засобів
мистецтва для надання психологічної допомоги дітям.
• Вперше термін «арт-терапія»
був застосований британським художником Андріаном Хілом
у 1938 році.
був застосований британським художником Андріаном Хілом
у 1938 році.
• Задачі арт-терапії :
• реконструкція травматичного досвіду клієнта в ресурсний
стан;
• створення простору для клієнта, де він буде цікавий сам
собі.
Арт-терапія:
• повертає людину в стан дитини, що творить;
• завжди має на увазі використання потенціалу мистецтва
через особисту творчість;
• дає можливість відчути себе творцем;
• робота майже завжди іде з образами теперішнього і
майбутнього;
•
завжди
підвищує самооцінку.
! Важливі особливості арт-терапії:
• Заняття творчістю орієнтоване на сам процес,
а не на отримання естетичного кінцевого
результату.
• Заняття творчістю завжди приносить радість, дає позитив.
• Арт-терапія – це максимально екологічний напрямок в
сучасній психотерапії, це найбільш
м'який метод роботи.
• Арт-терапія завжди стабілізує самооцінку і підвищує
почуття самоцінності, дає впевненість у своїх силах.
• Майже кожна людина (незалежно від свого віку, культурного
досвіду чи соціального статусу) може брати участь в арт-терапевтичній роботі,
яка не вимагає особливих здібностей до мистецької діяльності.
• Використання невербальних засобів, символів полегшує
людині можливість виразити себе.
Рівні свободи в арт-терапії:
I – ручка;
II – олівці;
III – крейда;
IV – фарби;
V – пісок;
VI – пластелін;
– тісто;
– глина;
VII – тканина, хутро (фелттерапія);
VIII – тіло (танцювальна терапія).
Особливості
інтерпретації малюнків:
В нормі малюнок
знаходиться по середині аркуша паперу.
Зміщення малюнка
вверх – тенденція до
завищеної самооцінки;
Зміщення вниз – до заниженої самооцінки, більш песимістичного погляду
на події, що відбуваються.
Горизонтальне
положення аркуша –
спрямованість на інших людей, спілкування, прагнення охопити одночасно якомога
більше областей в житті.
Вертикальне
положення аркуша –
спрямованість на себе, цілеспрямованість,
здатність концентруватися на якійсь справі.
Ліва сторона
аркуша – минуле, жіноче.
Права – майбутнє, чоловіче.
Середина аркуша – теперішнє.
Верхня частина – мрії, нижня – дії.
Значення кольору в
арт-терапії
Створення
персональної кольорової карти клієнта:
1. Беремо базові
кольори (за Люшером): жовтий, червоний, синій, зелений, сірий, чорний,
коричневий, фіолетовий.
2. Пропонуємо
клієнту подивитися на колір і сказати про свої асоціації (бажано почуття), пов’язані з цим
кольором. Так само робимо з іншими кольорами.
Значення кольору в
арт-терапії
• Викладаємо перед дитиною 8 кольорів Люшера і запитуємо:
- З чим цей колір в тебе асоціюється?
- Коли ти дивишся на цей колір (синій,
жовтий…) – які емоції, почуття, переживання
в тебе виникають?
•
Для
маленьких дітей:
- Страх (радість, образа, гнів….(перелік
емоцій)) – у тебе на який колір схожий?
Надалі інтерпретуємо всі роботи дитини, виходячи з її особистих асоціацій.
Глибинна суть
арт-терапії
• Арт-терапія - це ОСОБЛИВІ відносини ТРЬОХ рівноправних
сторін – клієнта, арт-терапевта і творчої діяльності клієнта з усіма її
продуктами.
Головна арт-терапевтична компетенція –
навчитися вибудовувати діалог у цій тріаді.
•
Арт-терапевт
завжди поруч з клієнтом під час його творчості. Він не коментує, не робить
зауваження, з'ясовує за допомогою запитань усе, що робить клієнт. Але ніколи не
оцінює роботу клієнта!
Найцінніша навичка арт-терапевта – вміння
задавати розвиваючі запитання!
Література
Олександр
Іванович Копитін – один з ключових методологів арт-терапії.
1. Копытин А.И., Корт
Б. "Техники аналитической арт-терапии: исцеляющие путешествия". СПб.:
Речь, 2007.
2. Копытин А.И.
"Теория и практика арт-терапии". СПб., 2002.
3. Копытин А.И.
"Тест "Нарисуй историю". СПб.: Речь, 2003.
4. Копытин А.И.
"Системная арт-терапия". СПб.: Питер, 2001.
5. Копытин А.И.,
Свистовская Е.Е. "Арт - терапия детей и подростков". М.: Когито -
Центр, 2007.
Комментарии
Отправить комментарий