К основному контенту

Використання арт-терапевтичних технік
у роботі з кризовими станами, агресією, тривогою, страхом
      Кризовий стан –це психічний (психологічний) стан людини, яка раптово пережила суб’єктивно значущу і важку психічну травму, або перебуває під загрозою виникнення психотравмуючої ситуації (Амбрумова А. Г., Полєєв А. М.).
            На даний момент існують різні моделі психологічної допомоги у кризових станах, головне завдання яких – швидко подолати гострі переживання, полегшити емоційний стан людини, знизити негативну дію травматичної події (шляхом допомоги у виразі сильних негативних емоцій з наступною їх трансформацією) і вийти на конструктивне вирішення кризової ситуації.
   
      Арт-терапія  - (лат. art – мистецтво, грец. therapeia – лікування) – лікування мистецтвом;
      методика лікування і розвитку особистості за допомогою художньої творчості;
      напрямок у психотерапії і психологічній корекції, який заснований на мистецтві і творчості.
      Арт-терапія  - це напрямок психотерапії, який використовує різні засоби мистецтва для гармонізації емоційного стану особистості, для вирішення внутрішніх і міжособистісних конфліктів, для пошуку внутрішніх ресурсів засобами творчої активності людини.
      це один з основних напрямків сучасної психотерапії, який передбачає використання засобів мистецтва для встановлення психотерапевтичних відносин терапевта з клієнтом.
      Дитяча арт-терапія -    це сучасний напрямок арт-терапії, який передбачає використання засобів мистецтва для надання психологічної допомоги дітям.
      Вперше термін «арт-терапія»
був застосований британським художником Андріаном Хілом
у 1938 році.
      Задачі арт-терапії :
      реконструкція травматичного досвіду клієнта в ресурсний стан;
      створення простору для клієнта, де він буде цікавий сам собі.
Арт-терапія:
      повертає людину в стан дитини, що творить;
      завжди має на увазі використання потенціалу мистецтва через особисту творчість;
      дає можливість відчути себе творцем;
      робота майже завжди іде з образами теперішнього і майбутнього;
      завжди підвищує самооцінку.
! Важливі особливості арт-терапії:
      Заняття творчістю орієнтоване на сам процес, а не на отримання естетичного кінцевого  результату. 
      Заняття творчістю завжди приносить радість, дає позитив.
      Арт-терапія – це максимально екологічний напрямок в сучасній психотерапії,  це найбільш м'який метод роботи.
      Арт-терапія завжди стабілізує самооцінку і підвищує почуття самоцінності, дає впевненість у своїх силах. 
      Майже кожна людина (незалежно від свого віку, культурного досвіду чи соціального статусу) може брати участь в арт-терапевтичній роботі, яка не вимагає особливих здібностей до мистецької діяльності.
      Використання невербальних засобів, символів полегшує людині можливість виразити себе.
Рівні свободи в арт-терапії:
I – ручка;
  II – олівці;                   
  III – крейда;
  IV – фарби;
  V – пісок;
  VI – пластелін;  
       – тісто;
       – глина;
  VII – тканина, хутро (фелттерапія);
  VIII – тіло (танцювальна терапія).


Особливості інтерпретації малюнків:
В нормі малюнок знаходиться по середині аркуша паперу.
Зміщення малюнка вверх – тенденція до завищеної самооцінки;
Зміщення вниз – до заниженої самооцінки, більш песимістичного погляду на події, що відбуваються.
Горизонтальне положення аркуша – спрямованість на інших людей, спілкування, прагнення охопити одночасно якомога більше областей в житті.
Вертикальне положення аркуша – спрямованість на себе, цілеспрямованість,  здатність концентруватися на якійсь справі.
Ліва сторона аркуша – минуле, жіноче.
Права – майбутнє, чоловіче.
Середина аркуша – теперішнє.
Верхня частина – мрії, нижня – дії.
Значення кольору в арт-терапії
Створення персональної кольорової карти клієнта:
1. Беремо базові кольори (за Люшером): жовтий, червоний, синій, зелений, сірий, чорний, коричневий, фіолетовий.
2. Пропонуємо клієнту подивитися на колір і сказати про свої асоціації (бажано почуття), повязані з цим кольором. Так само робимо з іншими кольорами.
Значення кольору в арт-терапії
      Викладаємо перед дитиною 8 кольорів Люшера і запитуємо:
 - З чим цей колір в тебе асоціюється?
 - Коли ти дивишся на цей колір (синій, жовтий…) – які емоції, почуття, переживання  в тебе виникають?
      Для маленьких дітей:
 - Страх (радість, образа, гнів….(перелік емоцій)) – у тебе на який колір схожий?
 Надалі інтерпретуємо всі роботи дитини, виходячи з її особистих асоціацій.
Глибинна суть арт-терапії
      Арт-терапія - це ОСОБЛИВІ відносини ТРЬОХ рівноправних сторін – клієнта, арт-терапевта і творчої діяльності клієнта з усіма її продуктами.
      Головна арт-терапевтична компетенція – навчитися вибудовувати діалог у цій тріаді.
      Арт-терапевт завжди поруч з клієнтом під час його творчості. Він не коментує, не робить зауваження, з'ясовує за допомогою запитань усе, що робить клієнт. Але ніколи не оцінює роботу клієнта!
      Найцінніша навичка арт-терапевта – вміння задавати розвиваючі запитання!

Література
Олександр Іванович Копитін – один з ключових методологів арт-терапії.
1. Копытин А.И., Корт Б. "Техники аналитической арт-терапии: исцеляющие путешествия". СПб.: Речь, 2007.
2. Копытин А.И. "Теория и практика арт-терапии". СПб., 2002.
3. Копытин А.И. "Тест "Нарисуй историю". СПб.: Речь, 2003.
4. Копытин А.И. "Системная арт-терапия". СПб.: Питер, 2001.
5. Копытин А.И., Свистовская Е.Е. "Арт - терапия детей и подростков". М.: Когито - Центр, 2007.




Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок курсу «Мистецтво» 10-А клас 15.05. ТЕМА: Мистецтво індійського культурного регіону Індійська кіноіндустрія

На допомогу:  https :// www . youtube . com / watch ? v =6 JpJefqBz 1 s https :// www . youtube . com / watch ? v =-2 WTvyU 85 xA Теми танців — сюжети легенд, епічних творів, наприклад «Рамаяни», та ін., підказані природою, життям (жнива, риболовля, ринок, ремесла, побут тощо). Класичний танець поділяють на кілька стилів. Філософські ідеї через танцювальну символіку втілено у відомій бронзовій статуетці «ШиваНатараджа» (ХІ ст.). Танцівник розміщений у колі — німбі з вогню — і втілює велич руху Всесвіту. Шиву зображено із двома парами рук у характерних жестах: одна ліва тримає вогонь — символ очищення; друга ліва, що нагадує хобот слона, — символ сили та влади; одна права тримає двосторонній барабанчик — символ пробудження; друга права — жест підбадьорення. Волосся розвіюється, передаючи божественну енергію. Скульптура поєднує релігійні, філософські, естетичні уявлення індусів. Цей образ став метафорою космічного руху. Скульптура Калідаса Статуетка танцюючого Шиви Рабіндранат Та

Моя самоосвіта в "PROMETHEUS"і