Заняття з написання наукової роботи МАН з ученицею 9-А класу. Пропоную матеріал для опрацювання.
Поняття самоактуалізації як одного з основних сенсів життя людини у працях вітчизняних та закордонних науковців
Проблема самоактуалізації особистості має у психології не велику, проте яскраву історію. Цю проблему почали опрацьовувати лише у післявоєнний період, але вже в кінці 60-х років вона «стала невід’ємною частиною інтелектуального ландшафту Заходу».
Роджерс
вважає, що прагнення до самореалізації є вроджене для кожного з нас. Так, як
рослини розвиваються, щоб вирости здоровими, так і людина схиляється до того,
щоб реалізувати себе. Психолог виділяє ряд умов, необхідних для самоактуалізації людини.
По-перше, це прийняття людини, тобто позитивне ставлення до неї, повага, віра у
позитивні зміни в особі, в її розвиток. По-друге, це безумовне прийняття не
лише інших, а й себе.
Тенденція до самоактуалізації
притаманна будь-якому живому організму. Самоактуалізація – це прагнення живих
істот до росту, розвитку, самостійності, активізації всіх можливостей свого
організму.
За Вівчарик Т. П. самоактуалізація це
основний мотив, це єдиний мотив організму. Те, що виглядає як різні драйви –
голод, секс, влада – лише прояви головної сили життя – самоактуалізації. Коли
людина голодна, вона актуалізується шляхом їжі; якщо прагне влади,
актуалізується, отримуючи її. Самоактуалізація – творча тенденція людської
природи. Вона – основа розвитку і вдосконалення організму. Будь-яка потреба –
це стан дефіциту, який мотивує людину на те, щоб його заповнити. Це заповнення
або задоволення потреби і є самоактуалізацією.
Гупаловська
В у своїй статті «Питання самореалізації особистості у теоріях А.Маслоу та К.
Роджерса» висунула гіпотезу про те, що зміст естетичного катарсису є одним із
моментів самоактуалізації, оскільки він пов’язаний з актуалізацією вищих потреб
людини.
В свою чергу, Д.О.Леонтьєв зазначає, що
в основі прагнення людини до самореалізації лежить не завжди усвідомлене
прагнення до безсмертя, яке може усвідомлюватися в різних формах як прагнення
підвищити знання, покращити умови життя людей, відкрити людям сенс життя.
Важливою характеристикою самореалізації є креативність.
Проблемою самоактуалізації також
займався Маралов В.Г.. Він вважав, що рушійною силою розвитку є природжене
прагнення людини до самоздійснення, або виконання всебічної реалізації «самої
себе». Самоздійснення – це підсумок життєвого шляху, коли цінності і прагнення
людини усвідомлено або неусвідомленно дістали адекватну реалізацію.
Іншою
є точка зору вітчизняних і російських психологів та
філософів (В.І.Муляр, Г.О.Балл, Т.М.Титаренко, В.Г.Панок, Є.І.Головаха, О.О.Кроник,
Л.В.Сохань, Д.О.Леонтьєв, Г.С.Батищев,
Л.М.Коган, Л.І.Анциферова,
К.О.Альбуханова-Славська), котрівважають,
щогуманістичний погляд на цю проблему неспроможний пояснити справжній зміст
процесу самореалізації. Традиційно уроботах закордонних психологів
самоактуалізація розглядається з позиції розуміння її як головного біологічного
мотиву людини. На відміну від західної традиціїрозуміння самореалізації,
вітчизнянавиділяє щонайменше три рівні аналізу проблеми самореалізації
особистості: на філософському рівнівирішуються питання про сутність людини,
можливості її екстеріоризації, про суть процесу самореалізації(об’єктом
виступає людина як родова істота, людство загалом); на соціологічному рівнівирішуються
питання про шляхи і способи самореалізаціїлюдини у конкретних соціокультурних умовах
її існування (об'єкт - соціум); на психологічномурівніаналізуються особистісні
якості та зовнішні умови, що дозволяють особистості продуктивно самореалізуватися,
досліджується мотиваційна основа самореалізаціїта зворотнийвплив об'єктивної і
суб'єктивної ефективності самореалізації на особистість і діяльність суб'єкта (його
самооцінку, рівень домагань, психологічний вік, картину життєвогошляху,
світогляд та інше).
ШемелюкІ.Я. розглядає самореалізацію через призму соціологічних проблем
та вікових особливостей людини і пов'язує зі стадією дорослості, з переходом
від юності до зрілості. «Для одних людей дорослість означала розширення свого
"Я", збагачення сфери діяльності, підвищення рівня самоконтролю і відповідальності,
тобто, самореалізацію, інші ж підкреслюють моменти вимушеного пристосування до
обставин, втрату свободи у виявленні почуттів і т. д.».
Глибокий логіко-структорологічний аналіз проблеми самореалізації,а
також проблем ідивідуальності та цілісності особистості, знаходимо у працях
українських психологів та філософів, зокрема В.І.Муляра. Розглядаючи
самореалізацію як діалектичний процес, він говорить, що кожен індивід у процесі
життєдіяльності прагне адекватного, повногорозкриття сутнісних сил, набутих у
процесі засвоєння досвіду людства, тобто,
самореалізаціїіндивідуальності.Українські автори, колектив яких очолює Петрова
Н.І.,розглядаютьсамореалізаціюу контексті вивчення
життєвого шляху особистості і визначають її як «свідоме, цілеспрямоване опредметнення
людиноюсвоїх сутнісних сил, коли ціль не просто нав'язана ззовні, а є
внутрішньою детермінантою діяльності особистості ».
Комментарии
Отправить комментарий