К основному контенту

 МАН Заняття  для учениці 10-А класу. Продовжуємо досліджувати тему.

ХАРАКТЕРИСТИКА МОТИВІВ НАВЧАННЯ ТА УЧІННЯ

На думку А.К.Маркової, мотиви можна поділити на дві великі групи: пізнавальні та соціальні.

Пізнавальні мотиви безпосередньо пов’язані з навчальною діяльністю, нею генеруються та первинно в неї закладені. Ця група мотивів може бути поділена на декілька підгруп:

1) широкі пізнавальні мотиви, які складаються з орієнтації школярів на оволодіння новими знаннями. Вони також різняться по рівнях. Ці рівні визначаються глибиною інтересу до знань. Це може бути інтерес до нових цікавих фактів, явищ, або інтерес до істотних властивостей явищ, до перших дедуктивних висновків, або інтерес до закономірностей у навчальному матеріалі, до теоретичних принципів, до ключових ідей і т.д.;

2) учбово-пізнавальні мотиви, які складаються з орієнтації школярів на засвоєння способів добування знань: інтереси до прийомів самостійного придбання знань, до методів наукового пізнання, до способів саморегуляції навчальної роботи, раціональної організації своєї навчальної праці;

3) мотиви самоосвіти, які складаються зі спрямованості школярів на самостійне вдосконалювання способів добування знань.

Ці підгрупи можуть мати як позитивний, так і негативний зміст, тобто бути як соціально-корисними (досягнення нових обріїв для людства, нових наукових знань) так і нейтральними, майже негативними (з боку розвитку людства) самостійне оволодіння знаннями як для задоволення пізнавальної потреби, так і задля домінування над іншими з боку самооцінки.

В свою чергу соціальні мотиви також розпадаються на декілька підгруп:

1) широкі соціальні мотиви, що складаються в прагненні одержувати знання, щоб бути корисним Батьківщині, суспільству, бажанні виконати свій обов’язок, у розумінні необхідності вчитися й у почутті відповідальності. Тут велике значення мотивів усвідомлення соціальної необхідності, повинності. До широких соціальних мотивів може бути віднесене також бажання гарно підготуватися до обраної професії;

2) вузькі соціальні, так звані позиційні мотиви, що складаються в прагненні

зайняти певну позицію, місце у відносинах з навколишніми, одержати їхнє схвалення, заслужити в них авторитет. Ці мотиви пов'язані із широкою потребою людини в спілкуванні, у прагненні одержати задоволення від процесу спілкування, від налагодження відносин з іншими людьми, від емоційних взаємодій з ними.

Іноді позиційний мотив проявляється в прагненні учня посісти перше місце, бути одним із кращих, у такому випадку іноді говорять про «мотивацію престижу».

3) соціальні мотиви, названі мотивами соціального співробітництва, що складаються у тім, що учень не тільки хоче спілкуватися та взаємодіяти з іншими людьми, але й прагне усвідомлювати, аналізувати способи, форми свого співробітництва й взаємин із учителем і товаришами по класі, постійно вдосконалювати ці форми. Цей мотив є важливою основою самовиховання, самовдосконалення особистості.

Але й соціальні мотиви можуть мати негативну основу, особливо коли вони спрямовані не на здобутки загальних навчальних досягнень класного колективу, а на особистісне домінування над іншими, бажання привласнити собі вищий соціальний статус.

Таким чином, при аналізі мотивів навчальної діяльності конкретного учня важливо враховувати багато факторів, як ситуативних, пов’язаних зі змістом конкретної навчальної ситуації, так і особистісних, які мають відношення як до динамічних властивостей нервової системи, до емоційно-вольової сфери особистості школяра, так і до його вікових особливостей.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок курсу «Мистецтво» 10-А клас 15.05. ТЕМА: Мистецтво індійського культурного регіону Індійська кіноіндустрія

На допомогу:  https :// www . youtube . com / watch ? v =6 JpJefqBz 1 s https :// www . youtube . com / watch ? v =-2 WTvyU 85 xA Теми танців — сюжети легенд, епічних творів, наприклад «Рамаяни», та ін., підказані природою, життям (жнива, риболовля, ринок, ремесла, побут тощо). Класичний танець поділяють на кілька стилів. Філософські ідеї через танцювальну символіку втілено у відомій бронзовій статуетці «ШиваНатараджа» (ХІ ст.). Танцівник розміщений у колі — німбі з вогню — і втілює велич руху Всесвіту. Шиву зображено із двома парами рук у характерних жестах: одна ліва тримає вогонь — символ очищення; друга ліва, що нагадує хобот слона, — символ сили та влади; одна права тримає двосторонній барабанчик — символ пробудження; друга права — жест підбадьорення. Волосся розвіюється, передаючи божественну енергію. Скульптура поєднує релігійні, філософські, естетичні уявлення індусів. Цей образ став метафорою космічного руху. Скульптура Калідаса Статуетка танцюючого Шиви Рабіндранат Та

Моя самоосвіта в "PROMETHEUS"і