Година психолога для старшокласників "Здоровий спосіб життя - запорука успіху"
Мета:
•
поглибити знання про ВІЛ і СНІД та шляхи їхньої передачі;
•
підвести учнів до розуміння того, що поширення ВІЛ/СНІДу можна
попередити через формування навичок відповідальної поведінки;
• пропагувати здоровий спосіб життя.
Матеріали: плакат із розшифрованою абревіатурою ВІЛ/СНІД, аркуші паперу, червона стрічка, келих із водою, фломастери, відеоматеріали.
Хід заняття
Психолог. Діти, сьогодні ми з вами зібралися,
щоб поспілкуватися про головне — про життя і здоров'я. Минуле, сучасне, майбутнє...
Кожен із нас озирається на прожиті роки, замислюється над завтрашнім днем —
малює картину власного життя... Отже, сьогодні говоритимемо про майбутнє.
Повідомлення теми, мети заняття.
Вправа «Знайомство»
Кожен з учасників каже своє ім'я і закінчує фразу: «У людях я найбільше ціную...»
Перед кожним учнем лежить аркуш
паперу, на якому намальовано коло. Підлітків просять уявити, що коло — це зріз
їхнього життя, одного дня. Спочатку коло ділять пунктирними лініями на чотири
умовні частини. У кожній чверті — умовно 6 годин. Учням пропонують показати
схематично, відзначаючи на колі, скільки часу в них витрачається на:
•
сон;
•
школу;
•
друзів;
•
виконання домашнього завдання;
•
виконання домашніх доручень;
•
усе інше.
Психолог. Чи задоволені ви тим, як минає ваш день? Що б ви хотіли змінити у своєму житті? Якими хочете стати зараз і в майбутньому? Якими будете за 5, 10, 15, років? Напишіть це на своєму колі. Продовжте фразу: «Я хочу бути...». Що у вас вийшло? Якими ви хочете стати? (Учні називають свої варіанти.)
Вправа «Хто вони — успішні люди?»
Психолог. Усі ви хочете бути успішними. Про
успішних людей час від часу згадують у періодичних виданнях, вони є героями
телепередач. Серед ваших знайомих, друзів, родичів є успішні люди. Назвіть
прізвища та імена людей, яких можна вважати успішними.
Діти називають прізвища успішних людей. На мультимедійному проекторі психолог демонструє слайди з фотографіями відомих людей, котрі померли від СНІДу: Рудольфа Нурієва, Фредді Мерк'юрі та ін.
Вправа «Крок до успіху»
Протягом 2 хв методом мозкового
штурму діти вибирають чотири пункти з перерахованих і складають пам'ятку «Крок
до успіху»:
•
зовнішні дані;
•
талант;
•
здоровий спосіб життя;
•
ВІЛ/СНІД;
•
працездатність;
•
родинні зв'язки;
•
щасливий випадок;
•
освіта;
•
цілеспрямованість.
Під час обговорення встановлюють
«кроки», які позначені більшістю. Таким чином з'ясовуємо пріоритети молоді.
Психолог.
А
що є перешкодою на шляху до успіху? (Слід акцентувати увагу на проблемі
СНІДу, на тій ролі, яку може відіграти ця хвороба в житті людини.) Ми
торкнемося проблеми, з якою, на щастя, не зіткнулися, та про неї треба знати.
Розмова наша має запобігти великій, підступній біді, ім'я якій СНІД.
Діти, ви, звичайно ж, дещо вже
знаєте про це захворювання.
Психолог записує на дошці у стовпчик
абревіатури: ВІЛ, СНІД, ІПСШ. Діти об'єднуються в групи, після короткого
обговорення розшифровують абревіатури.
— Що таке СНІД?
—
Що вам відомо про СНІД?
—
Що спричинює цю хворобу?
— Як розшифрувати скорочення ВІЛ,
СНІД, ІПСШ?
ВІЛ — вірус імунодефіциту людини,
належить до «повільних вірусів», оскільки викликає захворювання з тривалим
інкубаційним періодом. Цей вірус дуже малий: на лінії завдовжки 1 см можна помістити
близько 100 тисяч вірусних частинок. Для відтворення вірус використовує
уражену клітину організму-господаря. Потрапляючи в організм людини, ВІЛ атакує
певні клітини. Через це знижується захисна функція імунної системи, тіло
втрачає можливість протистояти різноманітним захворюванням.
СНІД — синдром набутого
імунодефіциту, кінцева стадія ВІЛ-інфекції.
ІПСШ — інфекції, що передаються статевим шляхом.
Вправа
«Міфи і легенди про ВІЛ/СНІД»
Психолог.
Перед
кожним із вас лежать по дві картки: на одній написано слово «факт», а на другій
«міф». Якщо інформація або твердження, які я буду читати, вам здаються
правильними, ви показуєте картку зі словом «факт», якщо ні -«міф»:
1. ВІЛ спричиняє СНІД.
2. За зовнішнім виглядом ви можете припустити, що хтось —
носій ВІЛ.
3. Можна інфікуватися ВІЛ, випивши зі склянки, якою
користувався ВІЛ-інфікований.
4. ВІЛ передається через дружній поцілунок.
5. Можна інфікуватися ВІЛ при переливанні крові.
6. Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого статевого партнера.
7. Вірус ВІЛ можна виявити одразу ж після інфікування.
8. ВІЛ вражає імунну систему організму.
9. Комарі можуть переносити ВІЛ.
10. Вживання алкоголю може підвищити ризик інфікування ВІЛ.
11. Медицина має ліки від ВІЛ/СНІДу.
12. Від СНІДу можна вберегтися. Коротке обговорення відповідей
учнів. Виявлення рівня володіння інформацією.
Психолог.
Доволі
часто ми чуємо: сексуальність, секс, сексуальна дівчина, секс-символ. Але що
це таке — мало хто розуміє. Секс у перекладі з латини означає «стать».
Сексуальність — це зміни, які відбуваються в організмі хлопців і дівчат,
роблять їх привабливими одне для одного. Сексуальність є в кожного. Як ви
вважаєте, коли слід починати статеве життя?
Починати статеве життя чи відкласти
його — це ваш вибір. По суті, це вільний вибір. І все більше однолітків роблять
його на користь утримання від сексу до шлюбу. Це не означає, що треба
утриматись від статевого життя назавжди. Просто для всього свій час.
Раннє статеве життя — це можливі негативні наслідки: небажана вагітність, інфекції, що передаються статевим шляхом. І серед них — ВІЛ.
Мозковий
штурм «Шляхи передачі ВІЛ»
1. ВІЛ передається через кров.
2. ВІЛ передається через незахищені статеві контакти.
3.
ВІЛ
передається від ВІЛ-інфікованої матері до дитини.
(Обговоріть кожен зі шляхів зараження ВІЛ.)
Гра
«Автограф»
Ця гра ілюструє, як легко
поширюються ВІЛ та інші інфекції, що передаються статевим шляхом, якщо не
дотримуватися заходів безпеки.
Кожен учасник отримує ручку та
папірці двох кольорів (наприклад, зеленого і рожевого). На одному з рожевих
папірців зроблено ледь помітну позначку (крапку або хрестик). За одну хвилину
кожен має зібрати якнайбільше автографів інших учасників. Усі шукають на
своєму папірці позначку. Той, хто має її, умовно вважається носієм
захворювання (невпинного сміху, гикавки).
Психолог.
Хто
з учасників отримав автограф носія цієї інфекції? їх також інфіковано. Так само
стрімко поширюється ВІЛ та інші ІПСШ, якщо люди не захищаються від них.
Хто з «інфікованих» учнів мав
зелений папірець? їм пощастило. Вони вміло захищались від інфекції і тому не
заразились. Знаючи, через які дії не передається ВІЛ, ви почуватиметеся
впевненіше.
Учням роздають ксерокопії малюнків, котрі демонструють дії, через які ВІЛ не передається. Обговорення малюнків.
Мозковий
штурм
Психолог. Як би ви поводилися, якби дізналися, що близька вам людина інфікована ВІЛ?
Інформаційне
повідомлення
Пояснення понять «стигма»,
«дискримінація».
Психолог. Коли ми ставимося до людини несправедливо і порушуємо її права через національність, релігію, колір шкіри або стан здоров'я — це дискримінація. Вона виникає не на порожньому місці, а ґрунтується на стереотипах й упередженому ставленні. Дискримінація людей, котрі живуть з ВІЛ, спирається на ставлення до них як до «брудних» або приречених. Таке ставлення називають стигмою.
Гра
«Защіпка»
Учням на одяг чіпляють защіпки трьох
кольорів так, щоб вони не бачили кольору своєї. Одному — особлива защіпка.
Необхідно об'єднатися в групи за кольором защіпки. При цьому не можна дивитися
на свою защіпку чи розмовляти. Користуватися слід тільки «мовою жестів».
— Що відчував той, хто бігав від
групи до групи і кого звідусіль проганяли?
— Що відчували решта учасників?
Гра
«Автограф»
Ця гра ілюструє, як легко
поширюються ВІЛ та інші інфекції, що передаються статевим шляхом, якщо не
дотримуватися заходів безпеки.
Кожен учасник отримує ручку та
папірці двох кольорів (наприклад, зеленого і рожевого). На одному з рожевих
папірців зроблено ледь помітну позначку (крапку або хрестик). За одну хвилину
кожен має зібрати якнайбільше автографів інших учасників. Усі шукають на
своєму папірці позначку. Той, хто має її, умовно вважається носієм
захворювання (невпинного сміху, гикавки).
Психолог.
Хто
з учасників отримав автограф носія цієї інфекції? їх також інфіковано. Так само
стрімко поширюється ВІЛ та інші ІПСШ, якщо люди не захищаються від них.
Хто з «інфікованих» учнів мав
зелений папірець? їм пощастило. Вони вміло захищались від інфекції і тому не
заразились. Знаючи, через які дії не передається ВІЛ, ви почуватиметеся
впевненіше.
Учням роздають ксерокопії малюнків, котрі демонструють дії, через які ВІЛ не передається. Обговорення малюнків.
Мозковий
штурм
Психолог. Як би ви поводилися, якби дізналися, що близька вам людина інфікована ВІЛ?
Інформаційне
повідомлення
Пояснення понять «стигма»,
«дискримінація».
Психолог. Коли ми ставимося до людини несправедливо і порушуємо її права через національність, релігію, колір шкіри або стан здоров'я — це дискримінація. Вона виникає не на порожньому місці, а ґрунтується на стереотипах й упередженому ставленні. Дискримінація людей, котрі живуть з ВІЛ, спирається на ставлення до них як до «брудних» або приречених. Таке ставлення називають стигмою.
Гра
«Защіпка»
Учням на одяг чіпляють защіпки трьох
кольорів так, щоб вони не бачили кольору своєї. Одному — особлива защіпка.
Необхідно об'єднатися в групи за кольором защіпки. При цьому не можна дивитися
на свою защіпку чи розмовляти. Користуватися слід тільки «мовою жестів».
— Що відчував той, хто бігав від
групи до групи і кого звідусіль проганяли?
— Що відчували решта учасників?
Психолог.
Символом
прихильності до проблеми СНІДу є червона стрічка, яку ввели у США під час
війни 1991 року в Перській затоці на знак протесту проти виділення державою
чималих коштів на військові дії, тоді як асигнування на боротьбу зі СНІДом було
скорочено.
Активісти обрали своїм символом червону стрічку за контрастом із жовтими стрічками, які носили у пам'ять про військовослужбовців, що брали участь у війні. Так червона стрічка набула міжнародного значення як символ згуртованості проблемою СНІДу.
Рефлексія заняття
Психолог. На початку заняття ми провели гру «Міфи і факти». Дехто з вас помилявся. Чи дізналися ви більше про ВІЛ/СНІД? Зараз ми це з'ясуємо. (Гра, коротке обговорення результатів.)
Вправа «Келих із водою»
Психолог.
Усі
ми знаємо, що таке для людини вода. Це — життя, здоров'я. Вона — наш друг.
Недаремно при хрещенні обов'язково омивають водою. А тепер обережно передаємо
чашу з водою по колу одне одному, намагаючись не розплескати її.
Збережіть, не розплескайте своє здоров'я. Щасти вам!
Рефлексія заняття
Психолог.
На
початку заняття ми провели гру «Міфи і факти». Дехто з вас помилявся. Чи дізналися
ви більше про ВІЛ/СНІД? Зараз ми це з'ясуємо. (Гра, коротке обговорення
результатів.)
Комментарии
Отправить комментарий