Тренінг
Формування навичок резильєнтності, вдосконалення
активних форм подолання стресу та
накопичення копінг- ресурсів підлітків
З А Н Я Т Т Я 3
Мета: надати
інформацію про стрес та його дію на психіку в екстремальних ситуаціях;
розвивати комунікативні навички, почуття
власної значимості.
Матеріали : папір,
олівці, маркери, картки.
1.Вправа « Мій настрій сьогодні».
Мета: визначити
емоційний настрій учасників; створити умови для доброзичливої атмосфери.
Інструкція: кожному
учаснику пропонується закінчити речення «Мій настрій сьогодні…, я б його
зобразив… ( наприклад, жовтим кольором)».
2.Мозковий штурм « Що таке стрес?»
Мета: усвідомлення
негативних факторів стресу.
Стрес ( англ. Тиск,
напруження) – реакція організму на будь-які зміни внутрішнього або зовнішнього
середовища, яка стимулює захисні сили організму.
3.Інформаційне повідомлення « Стресори екстремальних
ситуацій».
Людина може потрапити
в екстремальну ситуацію з багатьох причин: заблукати в лісі, стати жертвою
нападу зловмисників, захворіти, а також під час здачі іспитів, ЗНО і т.д.
В екстремальних
ситуаціях людина відчуває дію багатьох стресорів: страху, болю, перевтоми,
самотності, зневіри.
Страх - найперше
почуття, що повідомляє про небезпеку, «вмикає» реакцію «боротися чи тікати».
Він посилюється, якщо людина самотня і не знає як упоратися з небезпекою чи
проблемою. Головне завдання у такому випадку: уникнути ефекту самопідтримки
стресу, перебороти страх, не дати йому змоги паралізувати волю, перерости в
паніку.
ПРИТЧА ПРО ЧУМУ
Зустрівся якось
перехожий з Чумою. « Куди йдеш, Чумо?»- спитав він. «Йду в Багдад, - відповіла
Чума. – Хочу заморити п’ять тисяч душ».
За деякий час
зустрілися вони знову. « Ти збрехала мені. Казала, що замориш п’ять тисяч душ,
а загинуло п’ятдесят тисяч», - дорікнув Чумі чоловік.
«Ні, ти помиляєшся. Я
згубила лише п’ять тисяч, а інші померли від страху».
Обговорення:
- Чи буває стрес
корисним?
- Що таке страх?
- Що спільного між
стресом і страхом?
- Які почуття у вас
виникають під час стресу?
Ознаки стресу:
- швидко з являється
втома;
- важко зосередитись,
погіршилась швидкість та якість засвоєння навчального матеріалу;
- незадоволення своєю
роботою;
- безпричинна
дратівливість, агресивність, пригніченість;
- поганий настрій;
- хочеться спати, але
важко заснути;
- часто болить
голова.
4.Робота в групах . « Як опанувати стрес?» ( 10хв.)
Учні об'єднуються в
групи і виробляють свої шляхи опанування стресом в нестандартних життєвих
ситуаціях. Після закінчення представник
від групи ознайомлює присутніх з результатами роботи.
ЕФЕКТИВНО ОПАНУВАТИ СТРЕС МОЖНА ЗАВДЯКИ:
- умінню керувати
своїми емоціями;
- позитивному
мисленню, духовності;
- методикам
психоемоційного розслаблення (релаксації), аутотренінгу;
- фізичним вправам,
руховій активності (біг, плавання, ходьба, фізичні вправи,
рухливі ігри на
свіжому повітрі, танці);
- загартовуванню (воно
добре тренує не тільки тіло, а й емоції.
Якщо ви самостійно не
можете опанувати стрес, можна звернутися за допомогою до психолога або лікаря
психотерапевта. Дуже важливо навчитися простим способам релаксації.
Релаксація - ( від
лат.- зменшення, послаблення)- поступове повернення до стану рівноваги.
5. Інформаційне повідомлення « Швидка допомога при стресах».
Щоб відповідно до
ситуації прийняти рішення, треба заспокоїтися, опанувати бурхливі емоції.
Наприклад, зробити підряд 3-4 глибоких вдихи; глибоко вдихнути через ніс,
затримати повітря на кілька секунд і повільно видихнути повітря через рот;
полічити до десяти у зворотному порядку ( 10, 9, 8,…) ; роблячи видих, із
зусиллям непомітно стиснути, а на вдиху розслабити кулаки, перш ніж відповісти
чи щось зробити. Краще затриматися з відповіддю, аніж потім хвилюватися через
те, що сказав згарячу.
Пам’ятай! Тільки
вольова, незалежна , самостійна людина, яка вміє керувати собою, досягає своєї
мети в житті. Найважливіше – приймати
відповідальні рішення в спокійному стані.
6.Вправа
«Компліменти».
Інструкція:
«Посміхніться один одному і подаруйте компліменти, доторкнувшись до руки
сусіда». (Учасники дарують один одному компліменти по колу).
7.Обговорення:
- Яке враження
справило на вас це заняття ?
- Що воно вам дало ?
Комментарии
Отправить комментарий