Тренінг
Формування навичок резильєнтності, вдосконалення активних форм подолання стресу та накопичення копінг- ресурсів підлітків
Психологічний супровід випускників загальноосвітніх навчальних закладів при підготовці до НМТ та профілактики стресів перед іспитами
Програму склала
практичний психолог-методист
ліцею №7
Хмельницької міської ради
Верболович А.Л.
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Сучасні реалії з кожним днем усе відчутніше порушують
механізм відносин людини з навколишнім світом.
Інтенсивність життя, скорочення часу на спілкування, підміна його
комп'ютерним діалогом, фінансові, політичні, сімейні труднощі створюють умови
для розвитку хронічних форм стресу. У зв’язку з цим особливої актуальності
набуває проблема формування копінг - поведінки , яка визначає механізми
подолання стресу тим самим
адаптуючи особистість до мінливих
умов життя.
Підлітки за особливостями свого віку є особливо вразливі.
Трапляється, що зриви відбуваються з найменшого приводу, а управління власними
емоціями і поведінкою стає часто некерованим. Найменше непорозуміння,
проблема і підліток перетворюється на
вулкан, спопеляючий на своєму шляху
батьків, вчителів, однокласників.
Сам при цьому перебуваючи часто в стані стресу та потрясіння.
Особливості сучасної реальності
вимагають від особистості підлітка гнучкості, високого рівня саморегуляції,
саморозвитку та самодопомоги, що необхідні у подоланні виникаючих життєвих
випробовувань. У зв’язку з цим, проблема копінг-поведінки (опанування стресу) підлітками набуває особливої актуальності.
Соціально-психологічний
тренінг «Як уникнути стресу» допоможе учням та випускникам зняти емоційну розгубленість, напружений
психологічний стан, подолати особистісну дисгармонію, розвинути копінг- ресурси.
Заняття спрямовані на
розвиток особистості, усвідомлення своєї життєвої позиції, формування
ефективних комунікативних умінь у процесі спілкування, набуття навичок
самоконтролю та конструктивного вияву негативних імпульсів у поведінці.
До тренінгової групи
також можуть входити :
-
учні з низькою
самооцінкою, високою тривожністю, невпевненістю;
-
учні, які потрапили в
ситуацію, яка торкається проблеми сенсу життя ;
-
учні, на яких
постійно діють стресові фактори;
-
учні, у яких
виникають психологічні проблеми у стосунках зоднолітками , вчителями тасімейних
стосунках.
Таким чином, у процесі активної групової взаємодії підлітки проходять етап індивідуалізації, що є основою для подальшого дорослішання, сприяє особистісному росту, позитивному сприйманні свого «я», розвиває уміння та навички взаємодіяти в соціумі, знімає емоційну розгубленість, напружений психологічний стан ,формує копінг- ресурси особистості.
Завдання тренінгу :
-
створення
психолого-педагогічних умов, ситуацій, сприятливих для позитивних змін у
знаннях, уміннях, навичках, вчинках, у ставленні до своєї поведінки, свого «я»,
власного особистісного росту та життєвої активності;
-
корегувати вади
особистісного розвитку учнів (тривожність, імпульсивність, невпевненість,
низьку самооцінку та ін.) шляхом підвищення соціального статусу, залучення до
соціально-комунікативної діяльності;
-
сприяти розвитку
подальшої інтеграції класних колективів шляхом активізації
індивідуально-психологічного впливу, колективної роботи з учнями з метою
створення позитивного психологічного клімату для розвитку
особистості школярів.
-
зняття емоційної розгубленості, напруженого психологічного стану,
соціальної ізоляції, подолати особистісну дисгармонію;
- розвиток особистості, усвідомлення своєї життєвої позиції, формування ефективних комунікативних умінь у процесі спілкування, отримання навичок самоконтролю та конструктивного вияву негативних імпульсів у поведінці.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ТРЕНІНГУ
«ЯК УНИКНУТИ СТРЕСУ»
№ |
Види
роботи |
Орієнтовна тривалість, хв. |
Необхідні матеріали |
|
Заняття 1 |
90 |
|
1 |
Вправа-привітання |
5 |
Плакат з з правилами роботи |
2 |
Гра «Снігова куля» |
10 |
|
3 |
Інформаційне повідомлення
«Підготовка до НМТ» |
10 |
|
4 |
Мозковий штурм «Чим це
пояснюється» |
10 |
|
5 |
Робота в групах. Повідомлення
«Алгоритм підготовки до іспитів» |
20 |
Папір, ручки, олівці, заготовлені картки з
таблицями |
6 |
Інформаційне повідомлення «Стрес і негативне
мислення». Притча «Всього лише відображення» |
15 |
|
7 |
Підведення підсумків. Обговорення «Мої враження
від заняття» |
5 |
|
8 |
Вправа «Посмішка по колу» |
5 |
|
|
Заняття 2 |
90 |
|
1 |
Вправа «Незакінчене речення» |
10 |
|
2 |
Гра «Відгадай емоцію» |
10 |
|
3 |
Дискусія «Чи потрібно вчитись володіти своїми
емоціями» |
15 |
|
4 |
Робота в групах. Вправа «Позитивне мислення» |
20 |
Папір, ручки, маркери, картки |
5 |
Вправа «Потік вітру» |
10 |
|
6 |
Гра «Асоціація» |
15 |
|
7 |
Вправа «Крок – раз!» |
10 |
|
|
Заняття 3 |
45 |
|
1 |
Вправа «Мій настрій сьогодні» |
5 |
|
2 |
Мозковий штурм «Що таке стрес» |
5 |
|
3 |
Інформаційне повідомлення «Стресори екстремальних
ситуацій» |
10 |
|
4 |
Робота в групах «Як опанувати стрес» |
10 |
Папір, олівці, маркери, картки |
5 |
Вправа «Компліменти» |
10 |
|
7 |
Обговорення |
5 |
|
|
Заняття 4 |
90 |
|
1 |
Вправа «Незакінчене речення» |
15 |
|
2 |
Гра «Кому це належить» |
15 |
|
3 |
Мозковий штурм «Що таке психологічне
благополуччя» |
10 |
|
4 |
Інформаційне повідомлення «Емоційне благополуччя» |
5 |
|
5 |
Робота в групах. Вправа «Ознаки психологічно
благополучної людини» |
15 |
Папір, олівці, маркери, плакати |
6 |
Тест «Твій рівень психологічного благополуччя» |
10 |
|
7 |
Вправа «Я в майбутньому» |
10 |
|
8 |
Вправа «Дерево» |
5 |
|
9 |
Вправа «Струм по колу» |
5 |
|
|
Заняття 5 |
90 |
|
1 |
Вправа «Правила роботи групи» |
5 |
Плакат з правилами роботи групи |
2 |
Вправа «Відгадай
настрій» |
5 |
|
3 |
Вправа «Мої цінності» |
15 |
Плакат «Мої і наші цінності» |
4 |
Інформаційне повідомлення «Життєві цінності» |
5 |
|
5 |
Робота в групах «Найголовніші цінності мого
життя» |
15 |
Папір, олівці, маркери, плакати |
6 |
Притча «Найважливіші речі» |
10 |
|
7 |
Інформаційне повідомлення «Життєві цінності і
здоров’я» |
5 |
|
8 |
Гра «Перешкода» |
25 |
|
9 |
Вправа «Побажання» |
5 |
|
|
Заняття 6 |
90 |
|
1 |
Вправа-привітання «Блукаючі вогники» |
5 |
|
2 |
Гра «Снігова куля» |
10 |
|
3 |
Мозковий штурм «Що таке інтелект? Від чого він
залежить» |
10 |
Папір, ватмани, ручки, маркери |
4 |
Інформаційне повідомлення «Розвиток
інтелектуальних задатків» |
10 |
|
5 |
Вправа «Митець чи мислитель» |
10 |
|
6 |
Робота в групах «Як налаштувати мозок на потрібну
хвилю» |
25 |
|
7 |
Вправа «Джерело енергії» |
5 |
|
8 |
Вправа «Верба-тополя» |
5 |
|
9 |
Вправа-обговорення «Мої враження від заняття» |
5 |
|
10 |
Вправа «Посмішка по колу» |
5 |
|
|
Заняття 7 |
45 |
|
1 |
Привітання. Вправа «Незакінчене речення» |
5 |
|
2 |
Гра «Колективне інтерв’ю» |
5 |
|
3 |
Вправа «Коло знань» |
10 |
Картки «Пасивна поведінка»,
«Агресивна поведінка», «Упевнена поведінка» |
4 |
Робота в групах «Ситуація» |
10 |
|
5 |
Мозковий штурм «Що заважає людям поводитися гідно
і впевнено» |
5 |
Картки |
6 |
Інформаційне повідомлення «Упевнена поведінка» |
5 |
|
7 |
Вправа «Крок – раз!» |
5 |
|
|
Заняття 8 |
60 |
|
1 |
Вправа-привітання |
5 |
|
2 |
Міні-лекція «Прийми власне «я» |
5 |
|
3 |
Вправа «Зміни негативні думки на позитивні» |
10 |
Папір, ручки, маркери |
4 |
Дискусія «Моя доля. В чиїх вона руках» |
10 |
|
5 |
Вправа «Образа» |
5 |
|
6 |
Гра «Біля дзеркала» |
5 |
|
7 |
Мозковий штурм «Чи можна попередити проблеми та
уникнути стресових ситуацій» |
10 |
|
8 |
Вправа «Як діяти в таких ситуаціях» |
5 |
|
9 |
Вправа «Електричний струм» |
5 |
|
|
Заняття 9 |
60 |
|
1 |
Вправа «Незакінчене речення» |
5 |
|
2 |
Вправа-розминка «Раз, два, три!» |
5 |
|
3 |
Вправа «Злови погляд» |
5 |
|
4 |
Гра «Компліменти» |
5 |
|
5 |
Інформаційне повідомлення. Притча «Історія про
рай і пекло» |
10 |
|
6 |
Мозковий штурм «Спілкування – це…» |
10 |
|
7 |
Вправа «Список якостей, важливих для ефективного
спілкування» |
10 |
Папір, маркери |
8 |
Вправа «Я забув вам сказати» |
10 |
|
|
Заняття 10 |
90 |
|
1 |
Вправа-привітання |
5 |
|
2 |
Вправа «Незакінчене речення» |
5 |
|
3 |
Вправа «Твір – казка» |
20 |
Папір,ручки, маркери |
4 |
Вправа – проективний малюнок «Що мене обурює» |
20 |
|
5 |
Гра «Тух-тібі-дух» |
5 |
|
6 |
Вправа «Вільний» |
20 |
|
7 |
Міні-лекція «Невдача й помилка як стимул для
саморозвитку» |
5 |
|
8 |
Обмін враженнями від заняття |
5 |
|
9 |
Вправа «Побажання» |
5 |
|
Заняття 1
Мета: розвивати в учнів позитивний образ «я» та адекватну
самосвідомість; формувати позитивну самооцінку та світоглядну позицію
особистості; психологічна корекція
негативних особистісних утворень; зниження ситуативної й особистісної
тривожності.
Матеріали:
папір,ручки, олівці, заготовлені картки з таблицями.
1.Вправа-привітання.
Мета: сприяти встановленню контакту між учасниками групи
та налаштування на роботу в групі.
Інструкція: один з учасників говорить привітання або
комплімент у такій формі: « Привіт усім, у кого в цей момент хороший настрій!»
Ті, кого стосуються ці слова, хором відповідають: «Привіт!» А якщо був сказаний
комплімент, то ті з учасників,які вважають, що це стосується їх, хором
відповідають: «Дякую!» Вправа повторюється декілька разів.
2.Гра «Снігова
куля».
Мета: розвиток уваги і пам’яті; налаштування на
позитивний емоційний настрій.
Кожен учасник придумує собі нове прізвище та ім’я. Усі сідають в коло і
по черзі відрекомендовуються. Перший називає тільки своє ім. я, другий –
спочатку ім. я першого учасника, а потім своє, третій – двох попередніх, а потім
своє і так далі. Замість імен можна називати іноземні слова, назви міст, марки
автомобілів.
3. Інформаційне повідомлення «Підготовка до НМТ».
Психолог. Незабаром
ви будете проходити тестування НМТ. Перед цим у 9 класі здавали екзамени. Іноді
буває так, що учень, який добре вчився протягом багатьох років, на іспиті не
може виконати найпростіше завдання, і вчитель змушений ставити йому низьку
оцінку.
Мозковий штурм. « Чим це пояснюється?»
(Учень не зміг організувати підготовку, використовував
неефективні методики або не впорався з хвилюванням).
При підготовці до іспитів намагайся уникати поширених
помилок:
·Відкладати
підготовку до останніх днів
·Механічно
зазубрити матеріал
·Готуватися
з увімкненим телевізором або під гучну музику
·Концентруватися
на дрібних фактах, втрачаючи відчуття цілісності матеріалу
·Готуватися
без урахування форми проведення іспиту (усний, письмовий, тестування)
Щоб гарантовано отримати високий результат, потрібно
почати готуватися до іспитів заздалегідь.
4. Робота в групах. Об’єднайтесь в 4 групи, користуючись таблицею, підготуйте повідомлення про
алгоритм підготовки до іспитів:
Група1: протягом навчального року
Грепа2: за кілька тижнів до іспиту
Група3: напередодні іспиту
Група4: у день іспиту.
Таблиця
Протягом навчального року:
·Почни
з головного - психологічної установки. Сприймай іспити як шанс виявити себе й
отримати винагороду за свою працю. Щоранку і перед сном налаштовуйся на успіх –
уявляй, як почуватимешся, отримавши високу оцінку, як радітимуть за тебе друзі,
як хвалитимуть тебе батьки.
·Дістань
минулорічні тестові завдання (попроси в тих, хто вже склав іспити, або купи їх
у магазині).
·Переглянь
запитання і відповіді на них. Що з цього ти вже вивчав? Пригадай цей матеріал:
погортай старі підручники, з’ясуй те, що тобі незрозуміло.
·Склади
карти пам’яті для кожного предмета.
·Зберігай
усе, що може знадобитися – схеми, таблиці
·Записуй
найважливіше на картах (події, дати тощо)
·Складай
карти пам’яті для кожного розділу.
За кілька тижнів до іспитів:
·Щойно
дізнаєшся дату іспитів переглянь програму і склади план підготовки.
·Починай
готуватися! Не дозволяй собі провалитися на іспиті через лінощі.
·Рівномірно
розподіли навантаження. Краще вчитися одну годину щодня, ніж три доби поспіль
перед екзаменом.
·Визнач
слабкі місця у своїх знаннях. Заповни прогалини у знаннях сам або звернись по
допомогу
·Переконайся,
що добре пам’ятаєш ключові поняття.
·Складай
узагальнені карти пам’яті для кожного предмета і відмічай на них те, що вже
вивчив.
·Переглянь
свої записи в зошитах і на картках. Допиши те, чого не вистачає. Носи картки з
собою. Переглядай їх у вільні хвилини.
Напередодні іспитів:
·Не
засиджуйся допізна. Щоб ясно мислити, треба виспатись.
·Перед
сном скажи собі: «Я зробив усе, що міг. Більше від мене нічого не залежить».
·Якщо
я не досягну бажаних результатів, мені буде прикро, але я це переживу (формула
позитивного мислення)
У день іспиту:
·Зранку
не забудь поснідати.
·Прихопи
цукерку. Вона допоможе побороти хвилювання.
·Паніка
– заразна. Не спілкуйся з тими, хто знервується.
·Не
повторюй матеріал до останньої хвилини. Щоб розслабитися, подумай, як буде
добре, коли все скінчиться.
5. Вправа «Не помиляється той, хто нічого не робить»
Інструкція: незважаючи на банальність цього вислову, слід
визнати, що справді активні люди припускаються більшої кількості помилок, але
вони частіше досягають успіху, ніж пасивні.
Слід усвідомлювати, що помилок і невдач не варто
лякатися; над ними необхідно працювати, оскільки вони дуже корисні як матеріал
для самовдосконалення й стимул до діяльності.
Дуже важливо позитивно ставитись до помилок дітей
(підлеглих). Це підтримує їхню мотивацію на належному рівні, спонукає їх
працювати над своїми недоліками та слабостями. Деякі зарубіжні компанії
матеріально заохочують своїх працівників за творчі ідеї, які не втілилися. Таке
ставлення підтримує в людей високу мотивацію та прагнення експериментувати й
нестандартно мислити.
Поміркуйте й запишіть свої висловлювання, які виражали б
позитивне ставлення до невдач і помилок та висвітлювали перспективу їх
подолання. Ці вислови ви можете застосувати для підтримання як своєї мотивації,
так і мотивації інших людей.
Висловлювання Михайла, майбутнього педагога.
-
Ти помилився?Але не
так вже погано, адже є над чим працювати.
-
Ці помилки корисні
для твого розвитку, адже ти тепер знаєш у якому напрямі слід іти, що необхідно
вдосконалювати.
-
Ця спроба не дуже
вдала, але вона багато чого тебе навчить. Скористайся в майбутньому досвідом
своїх помилок, і я, впевнений, ти досягнеш успіху.
-
Невдача та помилка –
це чудова наука для того,хто хоче розвиватися.
Ретельно проаналізуйте невдачу,
якої ви зазнали нещодавно (або колись раніше). Поміркуйте над кожною помилкою,
визначте які ваші навички та здібності є
достатньо розвинутими, а які потребують вдосконалення. Поміркуйте над методами,
до яких будете вдаватися, працюючи над розвитком певних навичок і здібностей.
Придумайте кілька девізів ( для
себе та інших), які допомогли б вам реагувати на власні невдачі і помилки. Наприклад, Максим (студент
2-го курсу) написав: « Помилки – це чудово ! Я тепер знаю над чим працювати».
6. Інформаційне повідомлення
«Стрес і негативне мислення».
Негативні думки посилюють стрес і його самопідтримку.
Існує щонайменше два типи цих думок.
Думки першого типу
викликають тривогу і страх. Вони посилюють стрес до рівня, коли людина вже не в
змозі раціонально мислити й адекватно діяти: «Я цього не зможу, не витримаю».
«Все пропало. Мені кінець. Я все зруйнував». Вдаєшся до звинувачення і
самоприниження: «Він телепень», «Я дурень». Висуває категоричні або завищені вимоги: «Я повинен завжди бути першим», «Вони зобов’язані
це зробити».
Думки другого типу
заперечують важливість стресора: «Ну то й що, кого це хвилює?» «Мені байдуже,
як мене оцінять», «Якось воно буде». Вони хоч послаблюють вплив стресора на
певний час, але не спонукають до дій, до розв’язання проблеми. Здебільшого це
призводить до нових стресів.
Послухайте східну притчу.
«Всього лише
відображення»
Король збудував величезний палац. В одній залі усі стіни
було оздоблено дзеркалами.
Одного вечора, ще до того, як у палаці оселилися люди,
туди пробрався пес. Він зайшов до дзеркальної зали і завмер, побачивши навпроти
себе кількох собак. Озирнувшись довкола, збагнув, що вони оточили його з усіх
боків.
Щоб налякати їх, він вишкірив зуби .Однак собаки не
злякались, а теж вишкірилися. Тоді він загарчав, і вони тут же загарчали у
відповідь. Пес почав сердито гавкати. Але собаки не відставали і гавкали не
менш сердито. Що більше злився пес, то лютішими ставали його вороги.
Вранці у дзеркальній залі знайшли нещасного мертвого пса.
Він був там один. Ніхто з ним не бився, ніхто йому не загрожував. Він злякався
свого відображення і загинув у боротьбі з самим собою.
·Які
думки можна порівняти з сердитими псами?
·Чи
варто звертати на них увагу?
·Наведіть
приклади негативних думок, що налаштовують на провал перед змаганнями,
контрольною, або у випадках, коли хочеш з чимось познайомитися, чи штовхають на
конфлікт з батьками, друзями, вчителями.
7. Підведення підсумків.
Обговорення. «Мої враження від заняття».
8.Вправа «Посмішка по колу».
Учасники, передаючи посмішку по
колу, висловлюють побажання один одному.
Комментарии
Отправить комментарий